Práce, děti, nákupy, péče o domácnost… Co všechno musíme stihnout? Přitom den má jenom 24 hodin a úkolů spíš přibývá. Patříte-li k lidem, kteří neustále svádějí boj s časem a nestíhají, máme pro vás jednu moudrou radu. V první řadě přijměte fakt, že nemůžete stihnout všechno.
Pěkně popořádku
Dejte si tu práci a poznamenejte si všechny úkoly, které musíte udělat. Vyplatí se to. Jedině tak máte šanci zjistit skutečný rozsah svých povinností. Zároveň si je označte podle důležitosti (1 – nejdůležitější, 2 – středně důležité, 3 – nejméně důležité). Americký kouč a řečník Brian Tracey ve své knize Snězte žábu označuje ten nejdůležitější úkol z celého dne pomyslnou žábou, kterou je třeba sníst hned na začátku. Nebude se vám do toho pravděpodobně chtít, ale když to uděláte, posunete se o velký kus dopředu. Jde totiž zpravidla o úkoly, které vyžadují naši největší koncentraci, a z jejich splnění míváme ten největší užitek. Navíc vás to doslova nakopne a budete cítit obrovské uspokojení ze sebe sama. Teprve po zdolání toho nejdůležitějšího úkolu se pusťte do dalších. Některé z nich určitě snesou odklad. Určete, co je nutné udělat ještě dnes, co počká a co lze odložit na neurčito. Mnoho lidí má tendenci rozmělňovat svoji energii a čas na plnění nepodstatných úkolů. Buchtu přece nemusíte upéct dneska večer, dětem můžete ke snídani namazat chleba, nebo ne?
Už žádná prokrastinace
Pročítání mailů, projíždění Facebooku nebo Instagramu, surfování po internetu, sledování televize, klábosení s kolegy… To všechno jsou činnosti, které jsou sice příjemné, ale je to jenom mrhání drahocenných minut, které vás navíc od všeho rozptyluje. Kdyby si člověk dal tu práci a spočítal, kolik času za den proflákal, možná to bude i několik hodin. Nikdo po vás nechce, abyste byli jako stroje a jenom pracovali. Ale zkuste si pro tyto druhy zábavy vyčlenit ve svém programu určitý čas. Například si stanovte, že se na Facebook kouknete jen dvakrát denně, a to půl hodiny v poledne a večer. Možná to hned nedokážete, protože už dávno patříte mezi „závisláky“, ale zkoušejte to. Ušetřete spoustu času!
Naučte se odmítat
K úspěšnému zvládnutí time managementu patří i jeden ze základních pilířů asertivity, a sice umění říkat ne. Naučit se tuhle jednoduchou věc je velice užitečné. Ušetří vám to totiž spoustu času, který byste strávili něčím, co vás v danou chvíli rozptyluje. Své „ne“ nemusíte omlouvat ani vysvětlovat. Prostě proneste třeba jen „nezlob se, ale teď nemám čas si s tebou povídat, ozvu se později“. Nikoho tím neurazíte a získáte přitom cenné minuty na to, abyste se mohli soustředit na to, na co potřebujete.
Dejte se do toho
Kupujete si knížky, které stejně nakonec nepřečtete, propadl vám voucher na masáž, který visel na ledničce půl roku, a máte pod tíhou povinností špatné spaní? Je načase začít se svým plánováním času něco dělat! Máte-li pocit, že to sami nezvládnete, pomoc je na dosah. Na téma úspěšného time managementu byla napsána řada výborných knih, věnuje se mu mnoho koučů a konají se různé semináře. Stačí jen začít a přestat si věčně stěžovat, že „nemám na nic čas“.
ČTĚTE TAKÉ: