Pygmalion efekt
V roce 1968 provedli dva výzkumníci fascinující studii, která poukázala na to, že očekávání učitelů do jisté míry dokáže ovlivnit výkon studentů. Pozitivní očekávání ovlivňuje výkon pozitivně, zatímco negativní očekávání negativně. Učitelé v této studii tvrdili určitým studentům, mají „neobvyklý potenciál pro akademický růst“. Tito studenti pak dosahovali lepších výsledků. Vše je založeno na principu toho, že mozek si uloží informaci o jakémsi proroctví či předpovědi, která následně směřuje jednání jednotlivců tak, aby k dané situaci doopravdy došlo. Zjednodušeně řečeno jde o formu motivace, která zvyšuje u lidí sebevědomí a v závislosti na tom pochopitelně také jejich výkony a úspěchy. Nejde o fenomén, který se vyskytuje pouze ve školách, často se objevuje i na pracovištích, kdy si zaměstnanci vedou podstatně lépe, když od nich jejich zaměstnavatelé očekávají hodně a věří v jejich úspěch. Pochopitelně to následně vede i ke zvýšení produktivity práce.