"Tohle nejde" a další perly: 6 vět, které nikdy neříkejte v práci, pokud si ji chcete udržet
Získali jste svoji práci snů. Teď už se jen dobře uvést a ukázat všem, co ve vás je. Jenže to, že máte ty nejlepší předpoklady, vzdělání, zkušenosti a reference, vám ještě nemusí zaručit, že s vámi bude zaměstnavatel spokojený a práci si udržíte. Někdy si můžete zkomplikovat situaci několika „neškodnými“ větami, které ale mohou mít velké důsledky. Na co si dávat pozor a co nepronášet ani v legraci?
Americký psycholog a kariérní kouč Travis Bradberry je zakladatelem společnosti TalentSmart, která poskytuje školení a kurzy na téma emoční inteligence. Ta je totiž velice důležitá ve všech oblastech našeho života, tedy i toho pracovního. „Existují fráze, které okamžitě změní způsob, jakým vás lidé vnímají. Stačí pár slov a už navždy na ně budete působit negativně,“ vysvětluje tento odborník v deníku Independent. Na které věty si dát v zaměstnání před kolegy a nadřízenými pozor?
„Vždycky jsme to dělali takhle“
Touhle větou dáváte ostatním najevo, že je hodláte poučovat nebo jim ukázat, že vy to umíte udělat lépe. Zároveň tím vysíláte signál, že jste trochu líní na to, abyste se naučili něco nového a přizpůsobili se podmínkám na novém pracovišti. Navíc všechno jde neustále dopředu, takže pokud budete lpět na starých způsobech, budete působit jako z pravěku.
„To není fér!“
Kolegyně má už zase dovolenou? Dostala lepší plat, světlejší kancelář nebo nové služební auto? Ano, může se vám to zdát jako čirá nespravedlnost, ale přijměte to jako fakt. Život prostě není fér. Myslet si můžete, co chcete, ale pokud to budete vykřikovat ublíženě do světa, budete působit nedospěle a zbytečně se zesměšníte. Pokud něco chcete, asertivně si o to šéfovi řekněte.
"Můžu to zkusit"
Tohle většinou říkáme ve chvíli, kdy si úplně nejsem jisti, že daný úkol chceme nebo stihneme udělat. Nebo si skutečně nejste jisti svými schopnostmi, což snižuje vaši kredibilitu. Pokud vám někdo úkol zadal, zřejmě věří, že si s ním poradíte. Postavte se k situaci čelem, bez zbytečných řečí.
„Možná se zeptám hloupě, ale...“
Pokud svoji otázku uvedete takto, berte na vědomí, že snižujete svoji důvěryhodnost. Všem totiž říkáte, že nejste nejostřejší tužkou v penále a zbytečně se shazujete. Navíc zmenšujete hodnotu myšlenky, kterou chcete přispět do debaty. Věty tohoto typu si zkrátka odpusťte.
„Tohle není moje chyba“
Je nebo není, to není v tomto momentě podstatné. Nikdy nesvalujte vinu na ostatní. Berte to tak, že jste všichni jeden tým a táhnete za jeden provaz. Chybu je třeba v první řadě napravit. Příčina sice může být důležitá pro poučení se, ale měl by ji hledat váš nadřízený. Pokud bude potřeba, konstruktivně se braňte, ale nemusíte se prvoplánově hájit jako malé dítě.
„Ta je úplně neschopná“
Pomluvy kolegů jsou také cestou, která může vést do pekel. Nedělejte to. I když můžete mít na práci ostatních svůj názor, není potřeba jej ventilovat veřejně, protože se to může velice lehce obrátit proti vám.
„Tohle nejde“
Ať už tuto větu řekněte před šéfem nebo klientem, pamatujte, že ji slyšet nechce. Vy jste tam od toho, abyste našli cestu, jak to půjde. Nebo se o to alespoň všemi možnými způsoby pokusili. Neshazujte to hned na začátku, někdo jiný by totiž úkol mohl splnit a lehce by se tak brzy dostal na vaše místo.
Pokud vás zajímají další rady pro osobní rozvoj, přečtěte si náš článek na téma, jak být asertivní a naučit se říkat "NE".
- Zdroj článku
-
www.independent.cz, www.forbes.cz