Přejít k hlavnímu obsahu

Školy přes léto řeší bezpečnost svých žáčků. Pomáhají jim v tom i „appky“ do telefonu

Ačkoliv ho nikdo jistě nevyhlíží, zářijový návrat do školních lavic se pomalu ale jistě blíží. I ve světle loňských událostí školy houfně zvažují, jak svým žákům zajistit co nejbezpečnější prostředí. Ve školních budovách je zvykem, že jimi denně prochází houfy lidí, a proto je klíčové mít pod kontrolou to, zda se v nich nepohybuje někdo, kdo tam být nemá. Některé školy spoléhají na zamčené dveře a pedagogický dozor, jiné si na pomoc instalují takzvané přístupové systémy. Jednou z užitečných možností jsou i systémy s identifikátory v telefonu.

Dítě přiloží telefon, jako když například platí kartou v obchodě, a dveře do školy se otevřou. Tak může v ideálním případě vypadat kvalitně zabezpečená základní, střední, ale i vysoká škola, do které se tak jen těžko bude dostávat někdo, kdo tam nepatří. Tím ale výhody „přístupáku“ zdaleka nekončí. „Appka“ je eventuálně může upozorňovat na neobvyklé události. „Aplikace může žákům zasílat oznámení, u kterých je větší pravděpodobnost, že si ho všimnou v řádu minut, než je tomu například u školního emailu,“ vysvětluje Jan Orlický, produktový manažer školních systémů z Institutu mikroelektronických aplikací (IMA). Systém umí také posílat oznámení rodičům o přítomnosti dítěte ve škole.

České školy na bezpečnosti pracují

Řada základek i středních už podobné systémy využívá, je to například Malostranské gymnázium a základní škola v Praze. „O novém přístupovém systému jsme začali uvažovat v roce 2023. Naším záměrem je, aby se do prostor školy nedostal nikdo cizí, a žáci přitom měli do budovy co nejjednodušší přístup,“ říká Petra Zemanová ze sekretariátu.

V Plzni se na 2. základní škole o řešení teprve uvažuje. „V současnosti pro vstup do budovy používáme čipový systém pro učitele. V rámci školní družiny používají pro vyzvedávání dětí čip i rodiče. V budoucnu bychom rádi používali komplexní přístupový systém i s evidencí, ale zatím jsme k tomuto kroku nepřistoupili,“ uvádí zástupkyně ředitelky Monika Kurková. Jinde se používají alternativy, říčanská základní škola Magic Hill využívá vstup na kód. „Vstupy do budov řešíme prostřednictvím pedagogického dozoru a kódováním hlavního vstupu, přičemž se vstupní kód několikrát během roku aktualizuje,“ říká jednatelka a zřizovatelka Martina Olivová.

Násilí, krádeže i šikana

Promyšlená kontrola příchodů a odchodů může pomoct s řadou různých problémů, a nemusí přitom jít jen o v Česku ojedinělé násilné incidenty. Potíže způsobují především krádeže telefonů, peněz nebo pomůcek. Díky přístupovému systému může v podobných případech policie snadno zjistit, kdo se v době krádeže ve škole byl nebo nebyl. To platí i v případě šikany. Ta se sice poslední dobou odehrává hlavně na internetu, o případy fyzického týrání ale stále příliš velká nouze není, především ve vybraných lokalitách.

To, zda zrovna vaše škola řešení zavede, záleží na jejím zřizovateli, a plošné zavádění tedy zatím nepřipadá v úvahu. „Existují rozdíly mezi různými regiony a školami, které jsou často ovlivněny finančními možnostmi,“ komentuje současný stav zástupkyně komunikace Svazu měst a obcí České republiky Alexandra Kocková. Nicméně se dá s klidem říct, že školy zabezpečení řeší a lépe zabezpečených budov bude přibývat a bezpečnost žáčků poroste.

Doporučená videa z partnerského webu z Lifee.cz: