Při nástupu do dětské skupiny pomůže dětem i rodičům adaptační plán
Začalo vaše dítě po letních prázdninách chodit poprvé do dětské skupiny nebo mateřské školy a stále doma bojujete s jeho negativním přístupem? Pláče, nechce ráno vstávat, vzteká se a vzpouzí se? Pomoci může adaptační plán.
Každé dítě je jedinečné! A nástup do kolektivního zařízení jako je dětská skupina či školka je vždy velká životní změna. Dítě se musí adaptovat v kolektivu vrstevníků, musí si tam najít své místo a zároveň se musí naučit respektovat autoritu učitele. Je to nová životní situace nejen pro dítě, ale i pro rodiče, především pokud se jedná o prvorozené dítě. Každé dítě reaguje naprosto jinak a naprosto jinak dlouho také trvá proces vyrovnávání se s touto změnou. Dětské skupiny nabízejí dětem i rodičům adaptační programy, který ulehčí ratolesti i maminkám a tatínkům období přijímání nového prostředí, odloučení se od rodičů a začlenění mezi ostatní vrstevníky.
Dítě potřebuje bezpečné prostředí
Obecně platí, že adaptačnímu procesu napomáhá, pokud jsou jasně nastavené a strukturované denní režimy ve skupině i doma, které se opakují a umožňují dítěti vytvořit si tzv. rutiny či pravidla, které pro ně znamenají bezpečné a předvídatelné prostředí. Za nejdůležitější faktor zapojení dítěte do kolektivního zařízení a jeho úspěšnou adaptaci je považováno vytvoření bezpečného a pro dítě předvídatelného prostředí, které odpovídá jeho vývojové úrovni a reaguje na jeho potřeby. A právě individuální přístup a zohledňování potřeb každého dítěte, a to nejen v době adaptace, je především díky menšímu kolektivu velkou výhodou dětských skupin.
Adaptace je u každého dítěte individuální
Adaptační období, tedy počáteční období nástupu do dětské skupiny, mateřské školy či obdobného instituce, je zejména v ranném věku (tj. do 3 let věku) klíčové pro úspěšné zařazení dítěte do kolektivu. Může nastartovat to, jak dítě bude prospívat, jak bude pracovat a jak navazovat vztahy. V tomto období se dítě dostává na novou úroveň socializačního procesu, který již není vázán pouze na rodinu, srovnává se s faktem, že většina pozornosti okolí již není zaměřena na něj. Adaptace trvá u dětí různě dlouho, obecně se uvádí doba mezi cca 4 týdny až 3 měsíci. Jeho trvání je závislé na osobnostních faktorech dítěte, rodičovském přístupu i přístupu pečujících osob. Aby vše proběhlo co nejpříjemněji, tak dětské skupiny obvykle poskytují tzv. adaptační program již před samotným nástupem do skupiny. Než dítě zahájí pravidelný pobyt v zařízení, má většinou možnost krátkodobého pobytu s rodičem nebo jinou osobou. Nepřichází tak do nového prostředí samo, cítí se mnohem bezpečněji a pozvolna se seznamuje, jak to ve skupině chodí, jaké tam mají hračky, jací jsou kamarádi a pečující osoby. Poté se postupně prodlužuje doba, kdy rodič odchází a dítě zůstává ve skupině samo.
Dětská skupina pomáhá dítěti zvládnout nástup do kolektivu
Skutečnost, jak si dítě rychle zvyká, ovlivňuje několik základních aspektů. Je to věk dítěte, jeho celková vyspělost a osobnostní faktory (např. introverze, úzkostnost). Je třeba brát v úvahu, jak často je zvyklé být chvíli mimo domov, jaké má kontakty s vrstevníky i dalšími dospělými, na jaký režim dne je zvyklé apod. Významný vliv má i chovaní a prožívaní rodičů, jejich možné obavy, úzkosti, případně pocity viny na jedné straně a na straně druhé jejich vnitřní vyrovnanost. V první fázi je tak velmi důležitá komunikace a sdílení informací mezi dětskou skupinou a právě rodiči. Dětské skupině tato komunikace přispěje k poznání dítěte, získání maximálně možnému množství informací jak o něm samotném, tak o fungování a zvyklostech rodiny. A naopak s rodiči pak pečující osoby sdílejí informace o jeho chování v průběhu dne, co u něj funguje a co ne, o jeho drobných pokrocích aj. Navázání partnerství a spolupráce mezi dětskou skupinou a rodiči je tak pro dítě neocenitelnou pomocí vyrovnat se co nejrychleji s nástupem do dětské skupiny či mateřské školy.
Jaký je cíl adaptačního plánu?
Výsledkem adaptačního plánu je pak lehčí a rychlejší přizpůsobení se dítěte na zařízení projevující se tím, že dítě zvládá pobyt v dětské skupině bez velkých emocionálních výkyvů a rozvijí své schopnosti a dovednosti. Odloučeni od rodičů není po dokončení adaptace dennodenním stresorem, dítě chápe, že pobyt v dětské skupině je časově omezen a rodiče si jej vždy vyzvednou.
Dětské skupiny jsou i skvělou alternativou pro děti se specifickými potřebami. Na domluvě přímo s poskytovatelem je např. přítomnost osobního asistenta, zdravotní pomůcky, vlastní dietní stravování apod.
Více informací naleznete zde.