Tomáš Baťa patří dodnes mezi velmi úspěšné osobnosti, i když se jeho podnikání i dětství neobešlo bez problematických zádrhelů.
Nešťastná souhra náhod vedla k úmrtí
Při leteckém neštěstí před 90 lety, přesně 12. července 1931 se mu stal osudným. Chystal se toho dne na pracovní cestu do Švýcarska, ale na obloze panovala hustá mlha. Nakonec Baťa rozhodl, že se poletí. Start probíhal v Otrokovicích a dle získaných informací měla být mlha pouze nad řekou Moravou. Nešťastné rozhodnutí však vedlo k tomu, že jeho pilot, Jindřich Brouček, ztratil v mlze orientaci a nedokázal se vrátit zpět na letiště, při otáčce klesl příliš nízko a havaroval. Ironií osudu bylo, že letadlo spadlo do areálu Baťovy firmy v Otrokovicích.
O tragédii informovaly zahraniční tiskové kanceláře i deníky a Zlín zaplavily stovky kondolenčních telegramů, včetně ten od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Pohřeb se konal dva dny a byl spojen s průvodem městem Zlínem. Zúčastnilo se jej podle odhadů až 50 tisíc lidí.
Složité dětství Tomáše Bati
Tomáš vyrůstal spolu se svými staršími dvěma sourozenci a otcem Antonínem. Neměl jednoduché dětství, v deseti letech mu zemřela matka a se svým otcem příliš nevycházel. Už ve čtrnácti letech odešel pracovat do Prostějova, ale byl prý příliš zvídavý, tak dostal výpověď. Vrátil se opět ke svému otci do jeho ševcovské dílny, kde měli časté neshody. Odstěhoval se proto ke své sestře do Vídně, kde si otevřel malou ševcovskou dílnu, ale ani tam se mu nedařilo a musel se opět vrátit k otci.