Výběr hraček a jejich vliv na budoucí kariéru
„Růžné typy hraček vysílají různá sdělení o tom, co je pro chlapce a dívky vhodné a mají odlišný vzdělávací obsah – oba prvky jsou důležité a mohou později ovlivnit studium ve škole i volbu povolání,“ říká pro BBC profesorka Becky Francis. Naráží hlavně na to, že existují značné stereotypy ve výběru hraček pro chlapce a dívky. Chlapcům rodiče kupují autíčka, neškodné repliky zbraní, stavebnice a traktory. Holčičkám pak automaticky dávají načančané panenky, plastový čajový set a plyšáky. Také řada hračkářství má své sekce rozdělené na „pro kluky“ a „pro holky“. Podle odborníků je to ale špatně a neměli byste se při výběru hraček držet genderových stereotypů.
Své poznatky profesorka Becky Francis sepsala ve studii, kterou v roce 2010 publikovala. Tvrdí, že toto genderové dělení hraček na „klučičí“ a „holčičí“ vede k tomu, že chlapcům je vysíláno sdělení, že mají stavět, budouvat a řešit problémy, zatímco dívky jsou tu od toho, aby opečovávaly a staraly se. Také tvrdí, že obecně bývají klučíčí hračky poučnější, často mají vzdělávací charakter. Kdežto holčičí hračky jsou zaměřené spíše na kreativitu a nápadivost. Pokud byste nevěřili hypotéze profesorky Becky Francis, podívejte se na data. Výzkum maloobchodní skupiny Argos došel k závěru, že více než 60 % lidí, kteří pracují jako architekti a designéři, si jako malé děti velmi rády hrály se stavebnicemi. A 66 % lidí, kteří v práci používá matematiku (např. bankéři, účetní, technici) v dětství upřednostňovalo řešení hádanek a skládaček.
Jiný názor na to má psycholožka Margaret McAllisterová, ta tvrdí, že studie je příliš malá na to, aby prokázala, že by hračky měly až takový vliv na výběr kariéry. Avšak souhlasí s profesorkou Becky Francis ohledně toho, že je potřeba rozbít stigma u výběru hraček. Setkává se například s tím, že rodiče chlapci nedovolí mít panenku. To je podle ní špatně, měli byste dítě nechat si vybrat s čím si bude hrát, až čas ukáže, zda půjde i podobným kariérním směrem.