Groteskní obličeje celebrit
V rámci studie z roku 2011 se její autoři zaměřili na specifický jev nazývaný „efekt zkreslení zábleskové tváře“ (flash-lag effect). Tento jev se týká vnímání pohybu a času a ukazuje, jakým způsobem lidé vnímají statické objekty v porovnání s pohybujícími se objekty. Během experimentů autoři studie prezentovali účastníkům sérii obrazů obsahujících pohybující se objekty a statické objekty, jako jsou tváře. Zjišťovali, jak účastníci vnímají polohu statických objektů ve srovnání s pohybem. Výsledky naznačovaly, že účastníci měli tendenci vnímat statické objekty jako mírně posunuté ve směru pohybu.
Vnímání není vždy přesné a objektivní
Nejzajímavější je však to, že tento jev byl zvláště výrazný při vnímání statických tváří. Účastníci měli tendenci vnímat tváře ve statických obrazech jako deformované nebo "groteskní", pokud se jejich zrak upíral jinam a tváře byly promítány rychle za sebou. To ukazuje, že tváře mají zvláštní vliv na lidské vnímání a že pohyb a kontext mohou ovlivňovat, jak jsou tyto tváře vnímány. Vnímání světa není vždy přesné a objektivní a je ovlivněno mnoha faktory, včetně kontextu a pohybu.
Přesný mechanismus, který stojí za efektem zkreslení zábleskové tváře, není zcela známý. Autoři studie se domnívají, že vlivem pohybu dochází ke zpoždění vnímání statických objektů ve srovnání s pohybujícími se objekty. To může vést k odlišné interpretaci polohy a deformaci statických tváří. Porozumět těmto fenoménům se snaží i odborníci z oboru psychologie, neurovědy i designu. Například ve vývoji grafiky a animace se využívají poznatky o optických iluzích a vnímání pohybu k vytváření působivých vizuálních efektů.