Pražané víc než Brňané, na internetu víc než v kamenných obchodech... Kolik Češi utrácejí za Velikonoce?
Velikonoční svátky jsou příležitostí, jak se potkat s příbuznými, užít si sváteční atmosféru, rozveselit děti a… utratit peníze. Víte, kolik nás Velikonoce stojí?
Minulý rok zaplatili Češi během velikonočního týdne kartou více než 1 mld. Kč. V loňském roce se zároveň skokově zvýšil objem prostředků utracených na internetu, a to o 86 %, na téměř 3 miliony Kč. Nejvíce před Velikonocemi na internetu utrácejí mladší rodiny, následovány svobodnými lidmi a studenty. Sváteční chování Čechů zmapoval projekt Životní etapy.
„Díky vyhodnocování několika různých zdrojů dat jsme schopni velmi dobře zmapovat životy a chování nejen našich klientů, a to jak podle věku, tak podle životních situací. Víme tak například, že za potraviny ve velikonočním týdnu utratí bezhotovostně nejvíce starší rodiny, a to v průměru 1567 Kč,“ řekla Monika Hrubá, vedoucí výzkumu České spořitelny. Naopak nejmíň utratí studenti, kteří do jídla na Velikonoce investují pouze 709 Kč.
Zajímavé výsledky nabízí i průzkum velikonočních zvyklostí. Podle očekávání lidé z velikonočních tradic nejvíce udržují malování vajíček a koledování mezi příbuznými. Necelá polovina z nich plete i pomlázku a zhruba třetina chodí na koledu také mimo rodinu. Půst před Velikonocemi však dodržuje pouze 9 % dotázaných a 7 % respondentů nedodržuje žádné zvyky. Tradice se udržují nejvíce v rodinách, jen s výjimkou držení půstu, kde vedou mladí lidé bez rodiny a senioři.
Téměř dvě pětiny lidí na velikonoční svátky kupují 21 až 30 vajec. Zhruba třetina pak kupuje 11 až 20 vajec a pětina kupuje více než 31 vajec. Tři čtvrtiny respondentů tráví Velikonoce doma, 11 % u příbuzných a 10 % na chatě, do zahraničí se nejezdí. Nejčastěji si lidé na Velikonoce zvou na návštěvu babičky a dědečky. Právě babičky jsou nejštědřejšími velikonočními dárci, následují je maminky a dědečkové.
A jak se chováme ke koledníkům? Téměř 90 % mladších i starších rodin pozve domů buď všechny, nebo alespoň některé koledníky. Naopak nejméně vstřícní jsou mladí a lidé bez rodin. Jen dvě pětiny z nich pozvou dál všechny koledníky a téměř jedna třetina z nich nepustí dál nikoho. Dětští koledníci nejčastěji dostávají sladkosti a vajíčka. Dospělí koledníci nejčastěji dostanou alkohol a vajíčka.
Udržet rodinné finance pod kontrolou, lépe sledovat své výdaje i hledat úspory může lidem pomoci služba Moje zdravé finance.