1. Nečtěte dětem, čtěte spolu s nimi
Máte dítě, které už je ve věku, kdy se brzy bude učit číst? Pak je velkou chybou, pokud mu pohádku čtete vy, zatímco dítě si pouze prohlíží obrázky a poslouchá vás. Dítě je třeba do čtení aktivně zapojit. Nechte pracovat jeho fantazii, vhodně se ptejte, například: „Co myslíš, že se teď stane? Proč to hlavní hrdina udělal? Jak by sis přál, aby to dopadlo?“ Těmito otázkami udržujete soustředěnost dítěte, která při dlouhém čtení popisných pasáží upadá.
I když dítě ještě neumí číst, je dobré, aby také sledovalo text. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) radí: „Ukazujeme prstem, že čteme zleva doprava, ukazujeme na věty nebo slova. Pokud se dítě ptá, co je tam napsáno, přečteme jednotlivá slova, popovídáme si, proč je to takto zapsáno, pojmenujeme písmena, případně mu ukážeme, jak z písmen poskládáme slovo.“ Čtením se rozvíjí nejen fantazie dětí, ale také je to pro ně cenný zdroj informací, který jim objasní, jak funguje svět. NÚV také radí ponechat dětem prostor na zvídavé otázky a vysvětlit jim, proč se dané věci dějí, například proč z mráčků prší.