I chválit se musí umět
Děti potřebují cítit, že jste také nadšeni, že s nimi sdílíte jejich radost. Představte si jednoduchou situaci. Dítě vám předvádí svůj obrázek. Vaše reakce? „Moc pěkný. Ten se ti povedl.“ Vyřízeno. Jako soudce jste zhodnotili jeho schopnosti. Dítě dostalo porci chvály formulkou, kterou od vás ale slyší při spoustě příležitostí. Zkuste to jinak. Vyzdvihněte třeba detail či barvu z malůvky, připojte své mínění a nehodnoťte jen výsledek. „Líbí se mi, že je tam tolik barevných kytiček a jak jsi namaloval/a v lese hříbek.“
Podobný model lze použít na jakoukoli situaci – VY máte radost, že se na fotbale nebál postavit vyššímu protihráči, VÁM se líbí, jak dcera tančila na baletním vystoupení, VÁS dostalo, že si dítko dokázalo zapamatovat dlouhou básničku. Tak mu to dejte najevo! Chválu a materiální dary vyměňte za osobní uznání a ocenění v „ich formě“, které mají na děti motivační efekt, protože se soustředí na průběh činnosti, ne výhradně na výsledek.
Přílišné opěvování se dítěti navíc může oposlouchat a nikde není psáno, že za pomyslné podrbání za uchem bude ochotné později čelit i náročnějším úkolům.