Jak na to: Když se dítě ptá, co je to sex nebo odkud se berou děti
Probrat s potomky intimní záležitosti se možná mnohým příčí, ale ostych stranou. Jedině rodiče by měli dětem poskytnout první informace na toto citlivé téma.
Uvolněná doba letních prázdnin skýtá dětem více příležitostí, jak se zaláskovat. Pokud nechcete, aby se z vás po prázdninách stali prarodiče, anebo aby si vaši teenageři přivezli z prázdnin nehezký zážitek, přesvědčte se, zda jsou řádně poučeni o nástrahách tělesné lásky.
Možná namítnete, že dnešní „náctiletí“ jsou v této oblasti zběhlejší než dospělí a mohli by naopak poučovat oni je. Máte do jisté míry pravdu. Jenže teď si položte otázku, z jakých zdrojů a jakou úroveň jejich znalosti mají. Často jsou to jen střípky představ o milování, které někde zaslechnou od kamarádů. Na druhou stranou je potěšující zjištění, že to s morálkou současné mladé generace není tak zlé. Sex či možnosti antikoncepce se k dnešním dospívajícím dostávají snadněji než kdysi. Startovní „příručku“ k intimním prožitkům by však měli dětem dát rodiče. Jak tedy poučit děti o sexu, a přitom se neztrapnit a dosáhnout kýženého výsledku?
Základ úspěchu při sexuální osvětě je začít s ní v pravý čas. Ideálně už v okamžiku, kdy se o toto téma dítě začne zajímat a vyzvídat na rodičích, jak se věci mají. Devítiletí caparti už by měli mít kompletní rámcovou představu o sexuálním životě člověka. Poučení by se jim mělo dostat nejen o technice rozmnožování, ale i o citové stránce lásky. Otevírat poprvé sexuální tématiku u starších dětí bývá většinou pozdě. „Školitel“ se dočká jen uculování a zlehčování. Mladší děti lásku a vše, co s ní souvisí, považují za přirozenou součást života. Je jim jedno, zda se bavíte o ruce, uchu nebo penisu.
Dříve či později očekávejte otázku: „Odkud se berou děti?“ Zapomeňte na čápy a jiné báchorky a raději celý proces úměrně věku dítěti vysvětlete. Na pomoc si můžete vzít i obrázkovou knížku.Vyjasnit byste si měli rovněž terminologii. Odborné výrazy pro pohlavní orgány pravda v češtině neznějí zrovna malebně, a tak v každé rodině jistě existují zástupné výrazy pro klučičí i holčičí přirození. V pořádku, ale pokud se skutečným názvům rozmnožovacích orgánů rodiče budou vyhýbat, potomek může nabýt dojmu, že je to citlivá záležitost, o které se v žádném případě nemluví. Dítě by proto mělo od začátku znát význam termínů z lékařských knih.
Už tříletí caparti si začínají uvědomovat rozdíl mezi chlapečky a holčičkami a zjišťují, že mu dotyky v intimních oblastech přinášejí slastné pocity. „To se nedělá, že se nestydíš. Ať už se to neopakuje!“ Mnozí rodiče mají tendenci zakazovat mrňouskovi podle nich nevhodnou činnost. Zákazy ale své ratolesti můžete založit na větší problém v dospělosti, někteří se dokonce „dopracují“ až k sexuálnímu traumatu. Raději proto dítěti vysvětlete, že nedělá nic špatného, ale není vhodné, aby se hladil v citlivé oblasti na veřejnosti. Už dítě v mateřské škole dokáže pochopit rozdíl mezi veřejnou a soukromou aktivitou.
Už dávno neplatí, že tatínek uděluje moudra synkovi, maminka si bere na slovíčko dceru. Kdo je tázán, měl by také odpovědět. Žádné výmluvy: „Zeptej se maminky (tatínka)…“ by se neměly konat. Rozhodně z vysvětlování nedělejte velký „tyjátr“, který by v potomkových očích vyzněl směšně, pokud má dítě zájem, informace mu dávkujte po částech. Nesvalujte tíhu odpovědnosti za osvětu ani na školu. V té se většinou omezí na strohou anatomii člověka, případně proces reprodukce, ale milování v sobě ukrývá mnohem víc – hluboké emoce, báječné pocity štěstí a souznění s partnerem. Máma s tátou by proto dětem měli zdůraznit, že sex je pouze součást velkého citu zvaného láska. Nezapomínejte, že děti si do života odnášejí i vzorec chování v partnerském vztahu. Takže pokud uvidí, že k sobě máma s tátou dokážou být milí a laskaví, občas se obejmou, pohladí, pravděpodobně stejný model aplikují i ve svém partnerství.
A jak je to vlastně s vývojem dětské sexuality?
Předškoláci (0–6 let)– přirozeně vnímají tělo, včetně intimních partií
– objevují sami sebe i vztah k vrstevníkům prostřednictvím her (na doktora, na maminku a tatínka), které však nemají sexuální podtext v dospěláckém pojetí
Mladší školáci (6–10 let)
– kolektivy se výrazněji dělí na kluky a holky
– kolem 8. roku pochopí roli muže a ženy a do jejich slovníku se dostávají vulgarizmy, kterým zpravidla ještě nerozumějí
Starší školáci (10–14 let)
– probouzení skutečné sexuality, tělo je i po fyzické stránce připraveno na milování
– doba prvního škádlení a flirtování v touze dotknout se vytouženého objektu